Шкідливість викидів дизельних двигунів. Eкологічні наслідки для здоров’я.

Викиди дизельних двигунів давно стали предметом занепокоєння екологів, медиків і громадськості. Хоча дизельні двигуни вважаються економічно ефективними й довговічними, їх негативний вплив на довкілля та здоров’я людини неможливо ігнорувати. У цій статті ми розглянемо, чому дизельні викиди є шкідливими, які наслідки вони спричиняють і як можна зменшити цей вплив.

Основні компоненти дизельних викидів.

Викиди дизельних двигунів складаються з різних шкідливих речовин, серед яких:

1. Дрібнодисперсні частинки (PM2.5 і PM10)** Ці частинки є мікроскопічними і легко проникають у легені, а потім і в кровообіг. Вони можуть викликати запальні процеси, серцево-судинні захворювання та навіть рак;

2. Оксиди азоту (NOx). Дизельні двигуни виділяють значну кількість оксидів азоту, які сприяють утворенню смогу і кислотних дощів. NOx також пов’язують із загостреннями респіраторних захворювань, таких як астма;

3. Вуглекислий газ (CO2). Хоча дизельні двигуни виділяють менше CO2 на одиницю палива, ніж бензинові, їх вплив на кліматичні зміни все одно значний;

4. Поліциклічні вуглеводні (ПАВ). Ці хімічні речовини мають канцерогенну дію і можуть накопичуватись у довкіллі. Вони мають суттєвий вплив на здоров’я.  По-перше, вони провокують респіраторні захворювання. Як це відбувається?  Вдихаючи, забруднене повітря, зокрема через дрібнодисперсні частинки та NOx, викликає подразнення дихальних шляхів, бронхіт, астму та навіть хронічні обструктивні захворювання легень (ХОЗЛ). Провокує серцево-судинні захворювання.  Дрібнодисперсні частинки можуть провокувати запалення судин, підвищувати ризик утворення тромбів і викликати серцеві напади. І давно вже відомо, що провокує онкологічні захворювання. Всесвітня організація охорони здоров’я класифікує дизельні викиди як канцероген першої категорії, тобто вони є прямою причиною розвитку раку легенів.

Вплив на довкілля та кліматичні зміни.  Викиди CO2 і NOx сприяють глобальному потеплінню. Смог, утворений через дизельні двигуни, також знижує якість життя та видимість у містах. Таке всім відоме явище як «Кислотні дощі» також є наслідком забруднення вихлопами.  Оксиди азоту взаємодіють із вологою в атмосфері, утворюючи кислоти, які руйнують ґрунти, водні екосистеми та архітектуру.  Забруднення ґрунту і води.  Дизельне пальне містить сполуки сірки, які забруднюють ґрунт і водні ресурси, впливаючи на рослинність і живі організми.

Як зменшити вплив?

Цим питанням світ переймається багато років. Впровадження системи очищення вихлопних газів є безальтернативною умовою існування сучасного світу. Використання сучасних технологій є пріоритетним завданням людства.

Системи фільтрації частинок, каталітичні нейтралізатори та адитиви для зменшення викидів NOx допомагають скоротити шкідливість дизельних двигунів.

Найбільш ефективною є система селективного каталітичного відновлення (Selective Catalytic Reduction, SCR).  SCR – це технологія, яка знижує концентрацію оксидів азоту у вихлопних газах шляхом їх перетворення на нешкідливі азот (N₂) і воду (H₂O). Для цього в систему впорскується рідкий розчин сечовини, відомий як AdBlue® або NOXy® (Адблю або Ноксі).  Основні етапи роботи SCR системи такі: AdBlue®  NOXy®  впорскується у вихлопний тракт перед каталітичним конвертером. Під дією високих температур розчин розкладається на аміак (NH₃) та вуглекислий газ (CO₂).  В каталітичному нейтралізаторі аміак реагує з оксидами азоту, утворюючи азот і воду. Для забезпечення ефективності система обладнана датчиками NOx, які контролюють рівень викидів і регулюють дозування AdBlue® або NOXy® . Така система дозволяє знизити викиди до 98%

Переорієнтація на альтернативні джерела енергії. Перехід на електромобілі, гібридні двигуни та паливо на основі водню є перспективними способами зменшення залежності від дизельного палива. Але це поки що не застосовується в потужних двигунах вантажного та сільськогосподарського транспорту. Розвиток громадського транспорту. Зменшення кількості приватних автомобілів через ефективніші системи громадського транспорту може суттєво скоротити загальну кількість викидів.

Шкідливий вплив викидів дизельних двигунів є очевидним і має значні наслідки як для здоров’я людей, так і для екології. Для зменшення цього впливу необхідні спільні зусилля держав, компаній і громадськості. Лише шляхом дотримання всіх екологічних норм та переходу на екологічно чисті альтернативи та вдосконалення технологій ми зможемо зменшити шкоду від дизельних викидів і зберегти планету для майбутніх поколінь.

 

0 відповіді

Відповісти

Хочеш приєднатися до дискусії?
Вислови свою думку!

Добавить комментарий